5 måder at tilføje æg til din balancerede kost

5 måder at tilføje æg til din balancerede kost

Forfatter: Herbalife Nutrition
Ægopskrift til en afbalanceret kost

Æg er en god kilde til proteiner, vitaminer og mineraler. Se vores bedste fem råd til sunde måder at tilføje æg i den daglige kost.

Påsken nærmer sig, og æg bliver dukker helt naturligt i vores tanker. Der er den ekstra tykke chokoladeudgave eller også er den hverdagsudgaven, der kommer fra hønen. Gæt hvilken udgave vi anbefaler.  

Problemet er, at æg ofte får dårlig omtale. De har et højt kolesteroltal i forhold til andre fødevarer og derfor er mange usikre på, om de bør inkludere dem i kosten.  

Vi vil gerne her berolige dig. Undersøgelser viser, at kolesterolet i æg ikke påvirker kolesteroltallet i blodet i negativ retning.  

Som del af en balanceret, sund livsstil er æg rigtig gode. De er en fantastisk proteinkilde og »god« HDL-kolesterol. De er også fulde af vitaminer, mineraler, umættede fedt og næringsstoffer. 

Så bare af med skallen! 

Gode fif til, hvordan du kan tilføje æg til kosten: 

  1. Æg, stegt på panden, kan øge fedtindholdet med op til 50 %. Så er det bedre at koge og pochere dem eller lave dem til røræg.
  2. Lav røræg på en non-stick-pande, så du undgår at tilsætte fedtstof. Og brug skummetmælk eller et andet alternativ end et mælkeholdigt produkt.  
  3. Et hårdkogt æg, man koger om morgenen, udgør et sundt og proteinrigt måltid, der kan holde sulten fra døren indtil frokost.  
  4. En æggehvideomelet holder kalorietallet nede, men du går glip af alle de gode vitaminer og næringsstoffer, hvis du undlader at bruge blommen.
  5. Har du overvejet at bage æg sammen med dine yndlingsgrøntsager? Frittatas & æg en cocotte er en god måde at øge indtagelsen af grøntsager på, og det er på lækker og sund måde.