5 tegn på dehydrering

5 tegn på dehydrering

Forfatter: Susan Bowerman
Glas med vand og frugt for god væsketilførsel

Find ud af om du drikker vand nok ved at holde øje med disse fem tegn på dehydrering.

Din mund er tør

Det virker så indlysende: Er du tørstig, har du sikkert ikke fået væske nok. Ja, det er det nok, men husk på, at tørstmekanismen sommetider først slår til, når du er ved at »løbe tør«, hvilket er en af årsagerne til, at især sportsudøvere opfordres til at drikke efter et skema. I takt med at vi bliver ældre, er vi ikke nær så tørstige. Derfor er det vigtigt at skabe gode »drikkevaner« allerede som ung.

Din urin er mørk

Ud fra farven på din urin kan du se, om din krop er ordentligt hydreret. Er den relativt klar – så klar, at du kan læse avisen gennem den – er alt fint. Får du ikke væske nok, bliver din urin koncentreret og mørk. Din urin bør ligne lemonade mere end æblejuice.

Du er forstoppet

En velfungerende tarmfunktion afhænger af, om du får væske nok. Lider du derfor af forstoppelse, får du muligvis ikke tilstrækkeligt med vand. Rigtig mange opfatter fibre som den vigtigste faktor, når det gælder en velfungerende fordøjelse. Visse fibre (dem, der er vandopløselige) har dog brug for at blive blødt op i vand. Det får fibrene til at svulme op, så de kan gøre deres arbejde ordentligt. Det giver fyldstof og fremmer udskillelsen af affaldsstoffer samt regelmæssig afføring.

Din ånde er ikke så god, som den kunne være

Når din mund bliver tør, er der mindre spyt til at skylle de naturligt forekommende bakterier, som lever der, væk. Idet bakterierne lever af små rester af mad og hudceller i din mund, begynder de at formere sig, hvilket gør din ånde mindre god. Bare tænk på morgenånde. Vand hjælper, fordi det holder spyttet flydende og kan hjælpe med at begrænse ophobningen af bakterier.

Din træning er ikke så effektiv, som den kunne være

Vand er afgørende for at kroppen kan producere den energi, som musklerne skal bruge for at fungere som brændstof, når du træner. Får du ikke væske nok, kan du føle, at energien daler. Derfor er det så utrolig vigtigt at få væske nok – både før og imens du dyrker motion.

Susan Bowerman er direktør for Herbalife Nutritions »Nutrition Training«. Susan er registreret diætist og certificeret specialist i »Sports Dietetics«.