Hvad er kulhydrater og er de alle dårlige?

Forfatter: Susan Bowerman
Tallerken fuld af frugt, grøntsager og nødder

Er kulhydrater fjenden?

De seneste årtier har kulhydrater gået fra at blive hyldet til at være vægtreguleringens fjende nr. Men er dette kontroversielle makronæringsstof virkelig ikke godt for dig? For Susan Bowerman, Direktør for Ernæringsuddannelse, er lige netop disse en misforstået gruppe! De der prøver undgå kulhydrater ved blot at spise nogle få eller slet ingen, styrer som regel uden om de mest kendte kilder som brød, pasta og kartofler, men vidste du, at der findes kulhydrater i mange andre fødevarer?

»Masser af fødevarer indeholder kulhydrater, og det er godt, eftersom at kroppen har brug for kulhydrater som brændstof,” forklarer Susan.

Susan understreger dog hurtigt, at ikke alle kulhydrater er ens. Hun forklarer, at jo mindre forarbejdede kulhydrater er, desto bedre er de. Et eksempel på gode valg er frugt, grøntsager, bønner og fuldkorn. ”Ud over at disse fødevarer indeholder kulhydrater, giver de os også vitaminer og mineraler,” siger hun.

”Vegetabilske fødevarer indeholder også kostfibre.”

Kulhydrater, som bør undgås, er dem, der er stærkt forarbejdede og raffinerede såsom kager, kiks, hvid pasta, hvidt mel samt visse fødevarer som f.eks. pizza.

”De tilfører ikke kroppen meget andet end kalorier,” siger Susan. ”Derfor er det vigtigt, at vi får dækket vores behov for kulhydrater via sundere kilder, eftersom vi samtidig får mange andre næringsstoffer med i købet.”

Derfor er fibre så vigtige!

Mange mennesker er ikke klar over, at fibre er en type kulhydrater, og at de anses for at være en af de vigtigste kostfaktorer. Fibre, der findes i fødevarer som frugt, grøntsager og korn, spiller en stor rolle i forhold til dit tarmsystem, da de hjælper det med at fungere normalt.

Prøv Havre Æble Fiberdrik. Det er et velafbalanceret, kaloriekontrolleret valg, der indeholder 5 g fibre pr. portion. Desuden smager produktet fantastisk og er sukkerfrit.

Ønsker du at regulere vægten og spise flere fibre?

Erstat to måltider om dagen med din foretrukne Formula 1-shake*, plus en daglig portion Havre Æble Fiberdrik, som hjælper dig med at øge din daglige indtagelse af fibre. Slut dagen af med et godt, velafbalanceret måltid.

Glem ikke

De resultater, du opnår, afhænger af 80 % ernæring og 20 % motion, så hvorfor ikke prøve nogle af Samantha Claytons træningstips til, hvordan du kan komme i form?

*For vægtregulering: Udskiftning af to daglige måltider i en energireduceret kost med måltidserstatninger bidrager til vægttab. Erstat to daglige måltider med en velsmagende F1-shake og spis et næringsrigt måltid.

Susan Bowerman er direktør for Herbalife Nutritions »Nutrition Training«. Susan er registreret diætist og certificeret specialist i »Sports Dietetics«.