Lad ikke mobilen erstatte morgenmaden

Forfatter: Lad ikke mobilen erstatte morgenmaden

Der er meget, der hindrer nordmændene i at spise morgenmad, selvom de fleste af os ville ønske, at vi fik det gjort.
For lidt tid, for træt, ikke sulten - eller du bare tjekke mobilen. Virker det genkendeligt? 11 % danskere vil hellere bruge tid på de sociale medier end spise morgenmad, og vidste du, at ganske mange af os bruger op til to timer på skærmen om morgenen?

Træthed og for lidt tid kan de fleste nok genkende. Et godt alternativ kan derfor være at tilberede morgenmaden dagen forinden. Oplever du manglende madlyst er det alligevel vigtigt, at du får noget at spise. Det handler i høj grad om vaner, og du kan vænne kroppen til at blive sulten om morgenen.

Hører du til en af dem, der gerne vil spise morgenmad, men ikke får det gjort, kan du kaste et blik på disse enkle fif.

Når vi vågner om morgenen, er det mange timer siden, at kroppen har fået næring. Blodsukkeret er lavt, og kroppen higer efter energi. Det bedste er derfor at vælge en morgenmad, som din krop vil sætte pris på, og som giver dig den energi, du har brug for. Manglende tid er ingen undskyldning, hvis tiden går til mobilen. Måske det er på tide at ændre prioritering? Mobilen kan du tjekke når som helst, men lad den ikke erstatte morgenmaden.

5 tips til en god morgenmadsrutine
·         Lav en forfriskende smoothie. Du kan også tilsætte havregryn eller chiafrø for at forlænge mæthedsfølelsen.
·         Lav en køleskabsgrød dagen før og tilsæt nogle friske bær om morgenen.
·         Hav lidt mad stående på arbejdet, så du kan spise, når du kommer.
·         Lav en frugtsalat, du nemt kan tage med dig eller spise, inden du tager af sted.
·         Vælg et måltid, der kræver lidt forberedelse, eller som du kan tage med dig på farten, f.eks. en smoothie eller en shake.

Ønsker du flere gode råd, så kan du lytte til denne episode af vores podcast »Godt for dig« om morgenmad, og hvordan du kan gøre det enklere for dig selv.