Meditationstips - Dos and Don'ts

Meditationstips - Dos and Don’ts

Forfatter: Susan Bowerman
Kvinde, der dyrker yoga og mediterer

Meditation er en måde at slippe tankerne og koble fra på med en travl livsstil. Mediter på en god måde med disse gode råd.

Nænsom yogastræk

Sommetider kan jeg godt lide at stresse lidt af med en rolig yogarutine efter en lang dag. Det er også en rigtig god måde at starte dagen på. Det klarer hjernen og sætter en positiv stemning for dagen med nogle få enkle yogaøvelser.

 

Meditation

Efter min mening er meditation blot en betegnelse for at tilbringe mere tid i ro, hvor der tid til at koble af fra livets kaotiske tilstande. Det er en måde at skabe fokus på at være bevidst. Jeg havde for nylig en samtale med en ven, som fik mit til at indse, at meditation ofte misforstås.

Denne gængse misforståelse kommer til at stå i vejen og afholde folk fra at give det et forsøg. Han fortalte mig, at han havde prøvet meditation tidligere, fordi hans job er meget stressende med ufatteligt lange arbejdstider, men han stoppede med at meditere, fordi han troede, han var dårlig til det. Det lykkedes ham aldrig helt at klare hjernen, så han blev frustreret og stoppede. Men nu er han klar over, at det at have tanker blot er en del af processen. Det, han sagde, er præcis sådan jeg følte det, når jeg prøvede at meditere.

Ligesom med alt andet, der relaterer til sundhed og motion, findes der mange skoler, der dyrker tankegang og gør brug af mange forskellige metoder. I dag vil jeg dele mine praktiske tips til, hvordan du kan berolige dit sind og reflektere over dagen med enkle, praktiske meditationsfif.

 

Enkel meditation dos og don’ts

  • Tro ikke, at du behøver et sted, der er fuldkommen stille og ugeneret, når du skal meditere. I den virkelige verden og især i et hjem med børn eller på kontoret kan det være næsten umuligt at finde et sted, hvor der er ro og helt stille.
  • Prøv at fjerne dig fra større ting, der kan forstyrre dig, såsom telefoner, computerskærme og meget larmende steder. Drej ganske enkelt din kontorstol væk fra skærmen. Er du derhjemme, så luk soveværelsesdøren.
  • Lad være med at tro, at du skal bruge noget specielt såsom en yogamåtte, klokker eller tæpper. Du kan meditere hvor som helst. Jo mindre udstyr, du er afhængig af, jo nemmere er det at snuppe et kort øjebliks meditation.
  • Prøv at sidde eller ligge ned et komfortabelt sted, hvor du kan føle dig afslappet. Du vælger selv, om du vil have åbne eller lukkede øjne. Du skal gøre det, der føles rigtigt for dig.
  • Lad være med at tvinge dig selv til at trække vejret på en bestemt måde, såsom at trække vejret helt ned i maven eller gennem næsen. Det kan meget hurtigt få dig til at miste modet eller endog gøre dig utilpas. Du kan arbejde med dine åndedrætsteknikker, når du begynder at være fortrolig med det at meditere.
  • Hav fokus på dit åndedræt. Mærk luften komme ind og forlade kroppen igen. Du behøver blot at være bevidst om dit åndedræt, og hvordan det føles.
  • Undlad at tænke negative tanker, når din huskeseddel eller indkøbsliste dukker op i tankerne.
  • Før fokus tilbage dit åndedræt, hvis du begynder at tænke på din indkøbsseddel.
  • Undlad at have lange lister med bekræftelser eller mål, som du tænker på eller chanter højt.
  • Prøv at have et eller to ord, der hjælper dig med at slappe af eller fører dig hen til en positiv følelse af velvære.

 

Stil efter at finde 20 minutters tid til dig selv én til to gange om dagen. Husk, at meditation opfattes som en øvelse lige såvel som yoga. Så ja, det betyder, at det rent faktisk kræver træning at få fuld glæde af den beroligende effekt.

Nyd godt af din pause fra en kaotisk livsstil.

Susan Bowerman er direktør for Herbalife Nutritions »Nutrition Training«. Susan er registreret diætist og certificeret specialist i »Sports Dietetics«.