Pas på hjertet

SPIS DIN VEJ TIL ET SUNDERE HJERTE

Forfatter: Herbalife Nutrition
Tre skåle, der bidrager til et velfungerende hjerte

Roser er røde,
violer er blå,
dit hjertes trivsel er vigtig
og du er lige så!

Samtalen om kost og hjertets trivsel er gammel og vi ved jo godt, hvad vi bør gøre. Passe på vægten. Passe på, hvor meget fedt vi spiser og holde igen med mættet fedt. Holde øje med, hvor meget salt vi spiser. Spise mere fiberholdig kost - såsom bønner og fuldkorn.

Dette er alt sammen gode råd, men det er også vigtigt at balancere mængden af fedtsyrer.

En balancekunst

Før i tiden var det almindeligt at høre følgende kostudsagn: Mættet fedt var skidt, hvorimod flerumættet fedt var godt.

Men nu er det ikke længere så ligetil. Dette skyldes en stigende bekymring for, at vi ikke får den rette balance af omega 3- og omega 6-fedtstoffer, som påvirker vores sundhed.1

Det er for enkelt blot at sige, at omega 3-fedtsyrer er gode og omega 6-fedtsyrer er dårlige, idet ingen af dem overordnet set er »dårlige«.

De kaldes "essentielle" fedtsyrer, fordi vores krop ikke selv kan producere dem og vi derfor skal have dem via de fødevarer, vi spiser. I små mængder spiller de essentielle fedtsyrer en vigtig funktion i vores krop. De er bl.a. med til at støtte blodcirkulation, syn og hjernefunktion.2

Problemet er, at vi (generelt) spiser for mange omega 6-fedtsyrer og for lidt omega 3-fedtsyrer. Vor tids kost er fuld af omega 6: chips, salatdressing, kager osv. Samtidigt klarer vi det mindre godt, når vi kigger på, hvor meget vi får af fødevarer, der er rige på omega 3: fisk, grøntsager, valnødder og hørfrø.

En af de bedste måder at få mere omega 3 på er ved at spise mere fisk i løbet af ugen. Derved øger du mængden af de sunde EPA og DHA. Disse særlige fedtsyrer findes i fisk og kan bidrage til at opretholde et normalt fungerende hjerte-kar-system.3

Men mange spiser ikke nok fisk. Frisk fisk er fantastisk, men dåsefisk er let og bekvemt! Kan du ikke lide at spise fisk, kan du også tage fiskeolietilskud (men husk: Kosttilskud bør ikke bruges som en erstatning for en varieret kost).

Spis din vej til et sundere hjerte

  • Spis mere frugt, grøntsager, fuldkorn og bønner, da de indeholder vitaminer, mineraler, fibre og antioxidanter
  • Hold den samlede indtagelse af mættet fedt under kontrol ved at spise sunde fedtfattige proteiner
  • Spis umættede fedtsyrer fra fødevarer som fisk, nødder, avocado og olivenolie
  • Vælg produkter uden fedt eller med et lavt fedtindhold såsom fedtfattige mælkeprodukter, kyllingebryst, magre udskæringer af rødt kød og planteproteinkilder såsom bønner, linser og tofu
  • Begræns mængden af tilsatte fedtstoffer ved at skære ned på dressinger, spreads, saucer, sovse og stegte fødevarer
  • Undgå højforarbejdede fødevarer
  • Spis flere fiberrige fødevarer (søde kartofler, bær, blommer, broccoli og gulerødder) 4

Når det handler om hjertets tilstand, handler det om meget mere end blot dem, vi elsker. Husk at passe ekstra godt på det hjerte, der betyder mest: dit!

(1) EFSA, EFSA Journal 2011;9(4):2078

(2) EFSA, EFSA Journal 2010;8(10):1796 and EFSA, EFSA Journal 2011;9(4):20783 EFSA, EFSA Journal 2011;9(4):2078, EFSA, EFSA Journal 2010;8(10):1796, EFSA, EFSA Journal 2011;9(4):2078 (4) EFSA, EFSA Journal 2009;7(9):1254, EFSA, EFSA Journal 2011;9(6):2207