Ernæringstips

Hvordan en innovativ idé kan føre til en innovativ organisation

Inside Herbalife - Cover Photo

Emmanuel Nwosu diskuterer behovet for, at organisationer tilskynder til samarbejde og innovation for deres vækst.

Herbalife-forretningen begyndte med én mand og en ny idé – at give folk noget, de ønskede, men på en ny måde.  Denne mand var Mark Hughes, vores grundlægger, leder og første Herbalife-Forhandler.

Hans plan var enkel at skabe velsmagende videnskabeligt understøttede vægtreguleringsprodukter og sælge dem direkte til kunden, men med den ekstra bonus at arbejde sammen med dem om at bruge vores produkter som en del af en velafbalanceret, aktiv livsstil.  Tilbage i starten af 1980'erne var dette innovativt - en ny måde at sælge direkte på med livsstilscoaching og et støttende fællesskab inkluderet.

Spol 40 år frem, og Mark Hughes' koncept er nu virkeligheden for millioner af Herbalife-Forhandlere på mere end 90 markeder globalt set – mennesker, hvis passion for en velafbalanceret, aktiv livsstil er blevet en forretning. Disse dedikerede personer har ikke kun opbygget salgsteams og virksomheder for sig selv, men hver dag vejleder de deres kunder og organisationer, så de kan få det bedste ud af livet. Deres kunder får det støttende fællesskab og den motivation, de har brug for, for at nå deres sundhedsmål, uanset om det er en-til-en coaching eller deltagelse i fitnessklubber og Nutrition Clubs.

Ånden om at gå sine egne veje er ikke blot en drivkraft for vores Forhandlere, men også for selve Herbalife-virksomheden, hvor en af vores kerneværdier er, at 'vi bygger det bedre'. I årenes løb har vi bygget videre på de tidlige innovative år ved at udvide virksomheden til at blive et globalt brand og opnå en nettoomsætning på USD 5,2 mia. for regnskabsåret 2022. Vi har bevæget os ind i nye produktkategorier ud over vægtregulering, så det nu omfatter hudpleje, målrettet ernæring og sportsernæring - hvor sidstnævnte bruges af eliteatleter over hele verden.  Vi er også stolte af at have nogle af de bedste inden for innovativ, banebrydende teknologi og videnskabelig forskning ansat til at skabe over 2.000 produkter på vores seks produktionsfaciliteter, understøttet af vores otte kvalitetskontrollaboratorier, som har det højeste niveau af akkreditering (ISO 17025), hvilket afspejler vores strenge overholdelse af branchens førende standarder.

 

Det skete ikke blot af sig selv

Vores model giver os direkte adgang til vores marked, og vi lytter løbende til og lærer af vores Forhandlere og deres kunder. Vores innovation og nye ideer har et reelt behov bag sig.  Som vores seneste videoserie 'Inside Herbalife' afslører, er feedback fra vores Forhandlere nøglen til at vide, hvordan man er innovativ. Ja, vi ser på værdifulde marketingdata og indsigt, men Herbalifes Forhandler- og kundefokusgrupper har altid styret vores planlægning. Det er vores Forhandlere, der kan fortælle os, hvor hullerne i markedet er, og vigtigst af alt, hvordan vi kan hjælpe dem med at betjene deres kunder bedre.

 

Holder iværksætterånden og innovationsånden i live

Nogle virksomheder starter med innovation i centrum. Tænk på Netflix, der revolutionerer, hvordan vi forbruger indhold eller Apples »design først«-filosofi. Men for virksomheder, der har eksisteret i årtier som Herbalife, skal innovation løbende væves ind i deres DNA. Uanset om det er LEGO ved hjælp af partnerskaber med kulturelt relevante brands, hvis formål er at genoplive deres forbrugeres kærlighed til deres produkter eller Disneys evne til konsekvent at genopfinde sine karakterer for at tappe ind i tidsånden, er et ønske om at udvikle sig altid til stede i vores forretning.

For at holde innovationen i live har vi et globalt innovationsprogram kaldet 'The Greenhouse' – et online forum, hvor vores medarbejdere kan komme med nye ideer og invitere ind til kommentarer fra andre til at hjælpe med at udvikle og teste disse ideer. Disse iterationer kan føre til stærke resultater, der skaber værdi for vores organisation. I vores Forhandlercenter i Venray i Holland, opfordres hele arbejdsstyrken til at bruge mindst 20 % af deres tid på at tænke ud af boksen på vores 'innovation bootcamps', hvor de kommer med kreative ideer, der kan hjælpe med at forbedre vores forretning.  Vi tror på, at en god idé kan komme fra hvem som helst og hvor som helst.

Innovation handler ikke kun om at lave flere produkter.  Vi er forpligtet til at udvikle vores processer og tjenester for at forbedre vores bæredygtighedsoplysninger og sikre, at vi er mere skånsomme over for planeten. En særlig fantastisk idé, der kom fra Venray-teamet, betyder nu, at der arbejdes sammen med dyrefoderproducent, der aftager usolgte Formel 1 måltidserstatningsshakes, som ellers ville blive bortskaffet. Dem bruger de i deres produkter, hvilket hjælper os med at skabe en mere cirkulær tilgang til affald.

 

Innovation overalt og på alle platforme

Herbalife er et brand, der konstant skubber grænser og omfavner nye trends og teknologier for at sikre, at alle aspekter af virksomheden trives. Uanset om det drejer sig om at skabe produkter ved hjælp af innovative nye proteinkilder og ingredienser eller udvikle en ny end-to-end digital platform, der vil gøre det meget lettere for vores Forhandlere at betjene deres kunder og styre deres forretninger, så søger vi konstant at være på forkant med den seneste tænkning.

Denne digitale transformation vil udstyre vores Forhandlere med de værktøjer, der gør det lettere at starte, styre og vækste en moderne virksomhed, så de kan fokusere på at arbejde med endnu flere mennesker for at nå deres wellness-mål. For at opnå dette arbejder vi hånd i hånd med Forhandlere og deres kunder for at sikre, at vi imødekommer deres behov.

 

Vær innovativ!  Men hvordan?

Når en organisation er vokset fra en opstart og til en fuldgyldig virksomhed, kan det være fristende at sætte dine medarbejdere i kasser via strukturering af afdelinger, såsom marketing, salg og økonomi. Når du leder efter en teknisk løsning, vil du sandsynligvis gå til it-afdelingen. Hvis du har brug for en bedre måde at pakke et produkt på, vil du sandsynligvis spørge dine designere. Brug i stedet en ny tilgang ved at opfordre alle afdelinger til at samarbejde - du vil blive overrasket over, hvad folk kan finde på og fra helt nye perspektiver. 

For at være klar til vækst er jeg overbevist om, at organisationer skal tilskynde et samarbejde og idégenerering, investere i systemer, der gør det lettere at drive forretning og fejre store og små innovationssucceser for at vise, at de er værdsat.  Ved at skabe en kultur, der værdsætter innovation, kan du hjælpe din virksomhed med at være på forkant med resten og opnå langsigtet succes.

Ved at være dedikerede i innovation fortsætter Herbalife med at levere meningsfulde produkter og løsninger, der hjælper virksomheden med at lykkes, samtidig med at de har en positiv indvirkning på verden, hvilket vi ved, at Mark Hughes ville være stolt af.